Навігація по сайту: Home Публікації Суспільство Дієві механізми контролю за обсягом та якістю надання комунальних послуг

Політична
Херсонщина

Незалежний спостерігач



Дієві механізми контролю за обсягом та якістю надання комунальних послуг

Електронна адреса Друкувати PDF
Рейтинг Користувача: / 2
НайгіршеНайкраще 

makЩе у листопаді минулого року в Херсоні започаткована Громадська ініціатива по перевірці обґрунтованості підвищення комунальних тарифів в місті Херсоні, ініціаторами якої виступили  громадські організації: «За майбутнє Херсона», ХОО Комітету виборців України, Причорноморський центр політичних та соціальних досліджень і Благодійний Фонд Милосердя та Здоров’я. В рамках цієї ініціативи створена Громадська Експертна рада із представників громадських організацій, будинкових комітетів, фахівців з житлово-комунального господарства. Цей громадський орган  детально вивчив ситуацію, яка склалась в місті з наданням послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, з’ясував, що Рішення Виконавчого комітету Херсонської міської ради від 16.09.2008 року №486, згідно якого формується тариф на цю послугу, не відповідає діючим нормативним актам України. На базі цього дослідження Експертною радою розроблені пропозиції щодо усунення головних проблем у цій сфері.
Стан справ, пов’язаний з наданням послуг по утриманню будинків і споруд та прибудинкових територій, знаходиться в стадії системної кризи відношень. Підприємства та організації, що надають зазначені послуги аргументують неспроможність своєчасного та якісного виконання робіт в повному об’ємі посилаючись на заборгованість населення по відповідних платежах. В свою чергу населення обурене вимогами сплачувати за послуги, які або не надаються, або надаються частково та низької якості.
Зазначене замкнуте коло відносин супроводжується судовими тяжбами, пов’язаними, переважно, з розглядом позовних заяв по стягненню з населення заборгованості на користь організацій та підприємств, які повинні надавати послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій на вимогу саме останніх.
При розгляді цієї проблеми виникає, як мінімум, два головних питання.
По-перше, чи має право підприємство стягувати з населення заборгованість за надання послуг, які фактично не було надано, або надано в неповному обсязі та низької якості. Якщо має, то куди ці кошти повинні бути витрачені (навряд чи підприємство має право їх використовувати на власні потреби, враховуючи, що вони фактично ним не зароблені).
По-друге, які повинні бути впроваджені механізми взаємного стимулювання та контролю між отримувачем послуг та тими, хто їх надає, щоб розірвати це замкнуте коло кризи відносин, та вийти зовсім на інший рівень цивілізованих взаємних стосунків.
Перше зачеплене нами питання знаходиться як в юридичній, так і в моральній площині, крім того, з достатньо високою вірогідністю можна передбачити, що з вирішенням другого проблемного питання – перше буде вирішено автоматично.
Таким чином, спробуємо більш детально розглянути саме можливість розробки та впровадження механізмів взаємного стимулювання та контролю.
Починаючи з середини 2005 року, однією з основних методично-нормативних баз узгодження відносин між замовником та виконавцем послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій є Постанова Кабінету Міністрів України від 12 липня 2005 р. №560, якою затверджено порядок формування тарифів на ці послуги. Саме на підставі цієї постанови виконкоми місцевих рад повинні розраховувати та затверджувати витрати на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкової території в межах території відповідної ради.
Головною системною помилкою виконкому Херсонської міської ради, при прийнятті відповідних рішень, було і залишається не дотримання п.2 «Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій» (далі - Порядок), затвердженого зазначеною вище Постановою КМУ. Відповідно до вимог якого, «розмір тарифів (нормативних витрат, пов’язаних з утриманням будинків і споруд та прибудинкових територій) визначається по кожному будинку окремо...». На невиконання цієї вимоги було акцентовано увагу у Заяві, направленій ХМГО «За Майбутнє Херсона» на ім’я Прокурора Херсонської області, та саме це стало однією з головних підстав оскарження Прокуратурою міста Херсона Рішення Виконавчого комітету Херсонської міської ради від 16.09.2008р №486 «Про затвердження переліку послуг та видів робіт і витрат та тарифів з утримання будинків і споруд та прибудинкової території для населення по кожному будинку, що належить до комунальної власності територіальної громади міста» як незаконного.
Детальний аналіз вже оскарженого прокуратурою рішення Виконкому зараз робити недоцільно, а відповідні висновки та дії, направлені на його приведення до вимог чинного законодавства України, повинні зробити депутати Херсонської міської ради на своєму найближчому сесійному засіданні.
Ми зупинимось саме на можливостях, в рамках діючих законодавчих та нормативних актів України, розробки та впровадження механізмів взаємного стимулювання та контролю. Зокрема, спираючись на діючий Порядок, затверджений Постановою КМУ від 12 липня 2005р. №560.
С цією метою, в першу чергу, розіб’ємо послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій по групах ефективності контролю.
До першої
віднесемо ті послуги, які надаються постійно, та повинні мати умовно постійні кількісні та якісні показники.
До другої групи можна віднести ті послуги, які надаються постійно, але мають за часовими періодами різні кількісні показники.
До третьої групи віднесемо послуги, періодичність надання яких не має системного характеру.
Таке розділення послуг за умовними групами дозволяє коректно оцінити можливості ефективного контролю та на підставі  аналізу, згідно цих груп, запропонувати різні методичні підходи.
Аналізуючи «Типовий перелік послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій» та характер їх надання, до умовно першої групи можна віднести наступні:
- прибирання сходових кліток,
- прибирання прибудинкової території
- технічне обслуговування ліфтів
- обслуговування систем диспетчеризації
- освітлення місць загального користування, підвалів, підкачування
води
- енергопостачання для ліфтів
До умовно другої групи можна пропонувати віднести:
вивезення та утилізація твердих побутових і негабаритних відходів (зазначена послуга знаходиться у залежності от багатьох факторів, зокрема від пори року, як наслідок і витрати по цій послузі можуть відрізнятись кожного місяця)
- прибирання підвалів, технічних поверхів та покрівель (ця послуга фактично не надається, але виключати практичну можлівість її надання не доцільно)
- дератизація (практика показує – що періодичність надання цієї послуги носить безсистемний характер, більш того, часто надається тількі на папері)
- дезінсекція (практика показує – що періодичність надання цієї послуги носить безсистемний характер, більш того, часто надається тількі на папері)
- обслуговування димовентиляційних каналів (практично не здійснюється)
- технічне обслуговування систем протипожежної автоматики й димовидалення (повинна здійснюватись відповідно до затверджених графіків перевірок)
- технічне обслуговування побутових електроплит (за різних причин по багатьом домам, що обладнані електроплитами – не надається, але виходячи с того, що надання цієї послуги, в першу чергу, пов’язане з безпекою здоров’ю та життю споживача, не повинна ігноруватись)
- поливання дворів, клумб і газонів (має сезонний характер та залежить від погодних умов)
- прибирання та вивезення снігу (сезонна послуга)
- періодична перевірка, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж після перевірки) квартирних засобів обліку води та теплової енергії (повинна надаватись згідно графіку перевірки, відповідно до технічних умов експлуатації відповідного обладнання)
Відповідно до умовно третьої групи можна пропонувати внести послуги, які, як правило, надаються за мірою потреби та заради яких доцільно акумулювати кошти на спеціальних рахунках:
-   технічне обслуговування внутрішньобудинкових систем тепло-,
водопостачання, водовідведення і зливної каналізації
- поточний ремонт конструктивних елементів, інженерних систем і технічних пристроїв будинків та елементів зовнішнього благоустрою, розташованих на прибудинковій території
- ремонт обладнання спортивних майданчиків
- ремонт обладнання господарських майданчиків
- підготовка житлових будинків до експлуатації в осінньо-зимовий період
- експлуатація номерних знаків будинків
- очищення дворових туалетів та приямків
- очищення неканалізаційних люків
- обслуговування зовнішніх мереж газопостачання (пофарбування)
Всі три умовні групи, виходячи із специфічності, за порядком надання, віднесених до них послуг, потребують різного механізму їх контролю та оплати
. Якщо з послугами першої групи, необхідне запровадження щоденного контролю за їх кількісними та якісними показниками, то до послуг, другої та третьої груп доцільно запровадити зовсім інші методи контролю і оплати.
А саме, до послуг другої групи, які мають достатньо невелику вартість, доцільно запропонувати оплату за фактом їх надання після підписання актів виконаних робіт. Хоча, деякі складності, з цього приводу, можуть виникнути, наприклад, при рекомендації переходу на таку методику розрахунків по послузі «вивезення та утилізація твердих побутових і негабаритних відходів». Це пов’язано з тим, що у формулі розрахунку її вартості за Порядком, затвердженим Постаново КМУ від 12 липня 2005 року №560, передбачено розрахунковий показник – К – кількість вивезень у середньому за місяць відповідно до графіка, погодженого органом місцевого самоврядування. Однак, з іншого боку, саме посилання на необхідність наявності погодженого графіка та відсутність необхідності його прив’язки до кількості контейнерів, що вивозяться, дозволяє у розрахунковій формулі використання фактичної кількості вивезених контейнерів (Ок х К). Таким чином, відповідно до затвердженого графіку вивезення сміття від кожного будинку в різні періоди, може вивозитись різна кількість заповнених контейнерів (наприклад, в період з серпня по жовтень їх може бути більше, ніж в період з лютого по квітень).
Відносно послуг, умовно віднесених до третьої групи, доцільно запровадити накопичувальну систему коштів з використанням спец. рахунків та контролем фактично використаних, за видами послуг, коштів і періодичною звітністю постачальника про фактичне надходження коштів по кожній з цих послуг та фактичними залишками на відповідних спец. рахунках. 
Перед визначенням критеріїв оцінки повноти, якості послуг та особливостей їх визначення необхідно з’ясувати юридичні можливості здійснення самого контролю. На даний час обов’язки контролю за роботою підприємств, що надають послуги з утримання житлових будинків і споруд та прибудинкових територій покладено на Управління житлового господарства. Але практика показує, що цей контроль якщо і здійснюється, то є неефективним та майже не має жодних наслідків. Основною з причин такого контролю є, по-перше, відірваність УЖГ від споживача, по-друге, не можливість здійснення ефективного контролю у зв’язку з відсутністю у ньому достатньої для цього кількості штатних одиниць. Таким чином можна зробити висновок, що найбільш ефективним буде зацікавлений «контролер», тобто сам споживач. Але і безсистемний контроль з боку всіх споживачів (наприклад, всіх мешканців будинку) може призвести до колапсу у наданні послуг з утримання житлових будинків і споруд та прибудинкових територій. Висновок: тільки уповноважена особа, наближена до споживача, якій законодавчо дозволено здійснювати цей контроль, може розглядатись в контексті даної проблеми надання комунальних послуг населенню.
Діюча законодавча та нормативна база України, одним з таких суб’єктів визначає орган самоорганізації населення (ОСН), наприклад, будинковий комітет. Зокрема п.6 ст.14 Закону України «Про органи самоорганізації населення» до власних повноважень останніх відносить «здійснювати контроль за якістю надаваних громадянам, які проживають у житлових будинках на території діяльності органу самоорганізації населення, житлово-комунальних послуг та за якістю проведення у зазначених житлових будинках ремонтних робіт». Таким чином, залишається тільки визначитись з методикою забезпечення реалізації цього, наданого діючим законодавством України, повноваження та затвердити її відповідним законодавчим чи нормативним актом, яким на місцевому рівні може стати рішення сесії відповідної ради, зокрема по місту Херсону – сесії Херсонської міської ради.

 

 

Коментарі  

  1. #3 Дементий Белый
    2009-05-0222:19:54 Спасибо за адрес сайта.
  2. #2 Самоорг
    2009-04-2812:00:30 Участие органов самоорганизации населения в контроле за жилищно-коммунальной сферой набирает обороты и в других городах. Больше: http://samoorg.com.ua.
  3. #1 Андрей
    2009-04-2513:24:55 Это все классно пацаны, но на мой взгляд куда более заманчиво и актуальнее поднимать вопрос воровства городскими депутатами херсонской земли. Вот совсем недавно нарыл интересный материал про пани Корнилову, которая хочет украсть 9,5 гектаров земли на Острове. Материал размещен в интернен-газете Народный Обозреватель херсон, адрес:www.no.ks.ua
    Самое пародоксальное, что эта мадам и другие джентельмены забирают последнее, что останенся нам и нашим детям? Давайте вместе бороться с этим злом.

Додати коментар

:D:lol::-);-)8):-|:-*:oops::sad::cry::o:-?:-x:eek::zzz:P:roll::sigh:
Жирний Курсив Посилання Цитата


Захисний код
Оновити



Останні коментарі

Вибір читачів
























Куплю фотографії херсонців учасників
Української Революції 1917-1922 рр.:
- членів партій УПСР, УСДРП, УПСФ, УПСС;
- фотографії херсонців в мундирах українських військових частин,
- фотографії громадських діячів українського політичного руху на Херсонщині тощо.
8 093 725 67 45

Хто на сайті

На даний момент 128 гостей на сайті