З лютого по червень проходив моніторинг «Дотримання прав затриманих осіб на достойне утримання та свободу від жорстокого поводження з боку міліції і ізоляторах тимчасового тримання в Херсонській області», який виконували експерти ХОО КВУ за участі членів Громадської ради при УМВС в Херсонській області. Наразі підготовлений Моніторинговий звіт. Про результати цього дослідження доповіла Наталія Богренцова, керівник проекту, на прес-конференції, що відбулась сьогодні, 23 червня, в прес-центрі УМВС.
В рамках проекту «Моніторинг дотримання прав та свобод затриманих, що утримуються в ізоляторах тимчасового тримання в Херсонській області» розглядалася проблема щодо порушення прав осіб, які утримуються в у спецзакладах органів внутрішніх справ.
Дослідження у цих закладах стало можливим завдяки тому, що з 2004 року в Україні Міністерство внутрішніх справ України підтримує діяльність мобільних груп з моніторингу дотримання прав людини в діяльності ОВС, згідно відповідного Положення, затвердженого Наказом МВС України 31.08.2006 № 894. До моніторингових груп крім співробітників ОВС увійшли активісти неурядових організацій як один з елементів національного механізму запобігання тортурам. Основними завданнями мобільних груп є виявлення та аналіз фактів порушень прав людини з боку працівників ОВС, зміцнення стосунків між населенням та міліцією, здійснення моніторингу спільно з представниками громадських та правозахисних організацій. Наразі у роботі мобільних груп по всій Україні беруть участь 76 представників правозахисних та громадських організацій.
Механізм спільних інспекцій ізоляторів тимчасового тримання доказав ефективність такої форми цивільного контролю та сприяв суттєвому покращанню умов утримання у спецустановах міліції. Завдяки ефективній роботі мобільних груп протягом 20052008 років вдалося значно покращити умови утримання затриманих та заарештованих осіб у 269 ізоляторах тимчасового тримання (54% від загальної кількості), забезпечити елементарні побутові умови у 81% ізоляторах. Завдяки спільній роботі МВС України та правозахисних організацій виїзди мобільних груп зарекомендували себе як стала форма громадського контролю, що відображує також щорічна динаміка моніторингових візитів, - про це йдеться у Звіті, підготовленому за результатами роботи Управління моніторингу дотримання прав людини в діяльності органів внутрішніх справ України МВС України в 2008 році. Наша організація, ХОО Комітету виборців України, входить до складу Громадської ради при Управлінні міністерства внутрішніх справ України у Херсонській області і бере участь в роботі мобільних груп, які проводять моніторинг дотримання прав затриманих в ІТТ в Херсонській області.
Проблема недотримання прав людини на достойне утримання та жорстоке поводження з боку правоохоронних органів є актуальною і впливає на суспільство в цілому, оскільки характеризує загальний стан прав людини, відношення суспільства до людей, яким ще не пред'явлене звинувачення, але вони вже знаходяться під вартою.
Але питання прав людини прямо або опосередковано торкається і кожного члена суспільства, оскільки ніхто не застрахований від можливості бути затриманим. Особливу увагу потрібно звернути на таку групу, як підлітки і молодь, які найменше інформовані про права при затриманні, притому, що є групою ризику в системі правопорядку. Джерелом проблем, пов'язаних з порушенням прав затриманих, є сама система правоохоронних органів, яка базується не на правовому підході, тобто права людини не є засадничими для організації роботи всієї системи, звідси витікають всі проблеми, зокрема і недостатнє фінансування ІТТ, що призводить до порушення стандартів утримання.
Всі ці причини спонукали нашу організацію, яка займається питаннями захисту прав людини з 2000 року, присвятити вивченню стану прав людини в ІТТ окремий проект. І ми хочемо подякувати за сприяння в реалізації цього проекту начальника УМВС в Херсонській області Михайла Ясельського, весь особовий міліції, який допомагав у здійсненні моніторингу, і зокрема велика подяка Наталі Козаренко, помічнику міністра, яка весь період роботи безпосередньо брала участь в моніторингових візитах, надавала правову та методичну допомогу.
Наш проект тривав з 01 лютого 2009 року по 30 травня 2009 року. За цей період був зроблений аналіз нормативно-правової бази, що регулює діяльність ІТТ, у Моніторинговому звіті зібрані витяги з усіх законів та підзаконних актів, які стосуються роботи закритих закладів МВС.
Також експертами – юристами був проведений порівняльний аналіз міжнародних стандартів утримання осіб та національних стандартів. Цей аналіз дав цікаві результати: в основному наші норми співпадають з міжнародними, а от у плані медичного обслуговування та надання першої медичної допомоги, то норми, прийняті на міжнародному рівні не передбачені для національного законодавства. Треба зазначити, що норми для покарання за порушення дисципліни у закритих закладах, у нашому законодавстві значно жорсткіші: наручники, зв’язування тощо, що суворо заборонено на міжнародному рівні. Про свої права затриманий може дізнатися з правил внутрішнього розпорядку, що розміщені на стіні в ІТТ, а за міжнародними стандартами кожного затриманого знайомлять з правами особисто.
Під час моніторингу з лютого по червень 2009 було проведено 8 виїздів мобільних груп, проведено дослідження стану дотримання стандартів функціонування ІТТ та дотримання прав і свобод людини 12 у закритих закладах в районах області: Каланчак, Горностаївка, Велика Лепетиха, Білозерка, Гола Пристань, Велика Олександрівка, Новотроїцьк, Чаплинка, Генічеськ, Скадовськ, Новооронцовка, Цюрупинськ. Також було проведено обстеження таких закладів, як Приймальник - розподільник для осіб, затриманих за бродяжництво, Комсомольський, Суворовський, Дніпровський відділи міліції УМВС України в Херсонській області. У звіті використовуються дані минулого 2008 року по Верхньорогачцькому РВ та Нижньосірогозькому РВ. Необхідно зазначити, що в обласному центрі м. Херсоні відсутній ізолятор тимчасового тримання, на даному етапі ведеться будівництво цього закладу, але з закінченням робіт і введенням в експлуатацію цього об’єкту є певні складнощі.
Які ж враження, висновки та рекомендації винесли члени мобільних груп та експерти, які займалися моніторингом та аналізом стану дотримання прав людини в ІТТ?
Головною складністю у процесі моніторингу стало те, що інформація щодо роботи цієї системи є закритою, або її складно отримати.
Доступ до нормативних документів, що регулюють дану сферу, є складним. Ті закони та підзаконні акти, які є у відкритому доступі, складають велику кількість, вони досить об’ємні, і з них треба робити серйозну вибірку, щоб проаналізувати саме ту складову, що стосується роботи власне ізоляторів тимчасового тримання.
Всі учасники моніторингових візитів зазначили, що підчас відвідування не спостерігались і не були зафіксовані явні порушення прав людини. При перевірці не було зафіксовано порушень в плані фізичного, морального або психологічного тиску.
Також члени моніторингових груп ділились враженнями, що співробітники міліції відкрито не чинили перешкод проведенню дослідження, не було явних негативних проявів, але бажання співпрацювати не відчувалося. Зрозуміло, що співробітники РВВС просто виконують наказ, але не мають справжньої мотивації до якісних змін щодо покращення стану прав людини.
Найбільш розповсюдженим порушенням є відсутність належних медико-санітарних умов, які за характером можна поділити на декілька груп:
- відсутність або ж невідповідність встановленим нормам приміщень санпропускників, душових кімнат, кімнат фельдшерів, ізоляторів, кімнат для підігріву їжі, «зелених кімнат», прогулянкових двориків, а також спальних місць для утриманих. В більшості своїй, такі порушення притаманні спец установам, що розміщені в спорудах, які за своїм станом, віком чи плануванням виключають можливість приведення їх до необхідних норм без повноцінної реконструкції та значних фінансових вкладень. В той же час, іноді постає питання доцільності таких витрат, з огляду на термін існування і стан цих споруд. - незадовільний санітарногігієнічний стан самих приміщень у спецустанові: недостатність природного та штучного освітлення, не здійснення санобробок одягу, постільних речей і приміщень, а також дезактивації. Погане харчування.
- порушення пов’язані з відсутністю в установах необхідних медикосанітарних та проти епідеміологічних засобів, обладнання та інвентарю.
Члени моніторингових груп та експерти проекту вважають, що такі моменти, як відсутність постійного доступу до питної води, примусова вентиляція, примусовий злив у санвузлі - це складові психологічного тиску, маніпуляція людиною: виникає відчуття, що людина знаходиться під чиєюсь владою, що вона повністю залежить від правоохоронців.
Також відмічалося, що громадські приймальні при РВВС закриті або вони знаходиться в неробочому стані, в них нема відвідувачів.
Глобальне порушення – це порушення термінів утримання у КАЗах, тобто після закінчення встановленого терміну утримання у КАЗах тримають громадян по 2-3 доби, хоча вони абсолютно не обладнані і пристосовані для довгого перебування людини. Членами мобільних груп були зафіксовані випадки несвоєчасного надання медичної допомоги, або неправомірне перешкоджання у наданні необхідної медичної допомоги (справа Дроботенко, м. Скадовськ, справа Маруняка, Голопристанський район).
Підчас моніторингових візитів члени мобільних груп мали змогу побесідувати з затриманими. Проблем у спілкуванні з ними не виникало, але необхідно враховувати, що розмови велись у присутності міліціонерів.
Треба зазначити, що члени мобільних не стикалися з відвертими скаргами на порушення прав та свобод людини, також інформація про такі порушення рідко потрапляють і до ЗМІ. Щоб скарги були зафіксовані, необхідно, щоб зв'язок між затриманими і органами, які захищають їх права, був прямим. І треба зазначити, що можливість такого зв’язку забезпечена в спцустановах нашої області. В усіх ІТТ встановлені спеціальні апарати «телефони довіри», затримані знають своє право скористатися цим апаратом, іх повідомлення будуть занесені на електронні носії, але про випадки скарг з боку затриманих ми не зустрічали.
Ще одне зауваження випливає з результатів роботи по моніторингу прав людини в ІТТ – це неефективність розслідування заяв та повідомлень про жорстоке поводження. Прикладом може служити справа Дроботенко, м. Скадовськ.
Необхідно зазначити, що серед вражень, які винесли члени мобільних груп були і неочікувані позитивні: норми утримання затриманих в ІТТ досить лояльні. Якщо їх дотримуватися, то порушення прав людини взагалі неможливе. Тому присутність представників громадськості в закритих закладах правоохоронних органів повинна бути регулярною і постійною, але особи, які входять до складу мобільних груп, повинні мінятися через деякий час. Це необхідно, щоб уникнути ефекту звикання до проблемних моментів, які наявні в ІТТ, щоб зберегти, так би мовити, свіжий погляд на ситуацію з дотриманням прав людини. За результатами дослідження можна констатувати, що позитивні зміни є, хоча вони і відбуваються повільно.
Пропозиції щодо покращення ситуації
Незважаючи на приділення керівництвом МВС питанню дотримання прав і свобод людини та запобігання катувань та жорстокого поводження належної уваги, система потребує серйозного вдосконалення. В першу чергу це пов’язано зі скритістю катувань, інших неправомірних дій на стадії досудового слідства, в застосуванні методів отримання визнання в скоєнні злочину, які важко відстежити і зафіксувати. З метою підвищення ефективності роботи в сфері дотримання прав і свобод у закритих закладах міліції необхідно здійснити ряд заходів: 1. Громадським правозахисним організаціям спільно з МВС сприяти прийняттю на законодавчому рівні Концепції державної політики щодо протидії катуванням та жорстокому поводженню, та плану дій на її виконання. 2. Розробити низку нормативних документів, які б чітко регламентували порядок роботи із затриманими та заарештованими особами. Забезпечити розміщення та функціонування постійно діючої системи відеоспостереження у приміщеннях, де здійснюється робота з підозрюваними, затриманими, заарештованими та свідками (опитування, допит, утримання). 3. Закріпити роботу моніторингових груп за участі представників громадськості на рівні закону, з метою запобігання скасування або саботажу громадського моніторингу в залежності від політичної волі керівництва держави і відомства. На думку експертів проекту, регулярні відвідування є одним з найбільш дієвих засобів впливу на стан дотримання прав людини в діяльності служб та підрозділів органів внутрішніх справ та мають значний профілактичний ефект.
4. Виконувати пункти Положення про мобільні групи, що стосуються інформування щодо діяльності мобільних груп, результатів перевірок та заходів по виправленню порушень, які були зафіксовані.
5. Всю облікову документацію, що стосується роботи ІТТ звести до єдиного стандарту, журнали виготовити друкарським способом за державний кошт.
6. Рекомендувати судовій владі забезпечити введення у систему судів роботу чергових суддів, які б виносили відповідні рішення щодо обрання запобіжного заходу. Це надасть можливість уникнути порушення термінів утримання в ІТТ.
7. З метою профілактики негативних явищ, підвищення професійного рівня працівників міліції необхідно запровадити систему навчання основам прав людини, вивчення національної законодавчої бази та міжнародних механізмів запобігання катуванням та поганому поводженню, ефективне розслідування заяв та повідомлень про катування з урахуванням практики Європейського суду з прав людини.
8. Запровадити практику розгляду звернень громадян за фактами катування і жорстокого поводження відповідно до Інструкції про порядок приймання, реєстрації та розгляду в органах і підрозділах внутрішніх справ України заяв і повідомлень про злочини, що вчинені або готуються, затвердженою наказом МВС України від 14.04.2004 № 400, а всі матеріали перевірок направляти до органів прокуратури для прийняття рішення згідно з КПК України. 9. Поширити практику надання, при необхідності, безоплатної правової допомоги за фактами катування і жорстокого поводження. 10. Наділити помічників Міністра повноваженнями безпосередньої участі у службових перевірках за зверненнями громадян на побиття, катування і жорстоке поводження та їх обов’язкове узгодження рішень та висновків таких перевірок. 11. До складу статистичної звітності щодо основних показників оперативнослужбової діяльності органів внутрішніх справ ввести відомості з питань забезпечення прав людини під час дізнання та досудового слідства.
12. Необхідно провести заходи по впровадженню механізму обліку та контролю за викликами «швидкої допомоги» до спецустанов міліції області (на прикладі УМВС України в Сумській області, Розпорядження № 21/31533 від 22.06. Розпорядженням, на базі ІПС «Армор» ВІТ УМВС, розроблена автоматизована система «Громадянин» та додаткові таблиці до статистичної звітності щодобових зведень Чергової частини УМВС. Ця система забезпечує чіткий спосіб обліку, оперативне надання інформації до УМВС та можливість постійного контролю, а в необхідних випадках, призначення проведення службових перевірок щодо причин, які спонукали надання медичної допомоги. На даний час це питання чітко не врегульоване існуючою нормативною базою МВС). 13. Налагодити практику залучення до вирішення проблем поліпшення умов утримання в спецустановах міліції представників органів влади і місцевого самоврядування, неурядових право захисних організацій та інших громадських інституцій. 14. Створити для затриманих умови для корисного проведення часу: створення бібліотечок, доступ до періодичних видань, встановлення спортивного обладнання у прогулянкових двориках (наприклад: баскетбольне кільце, м’яч).
Проект став можливім завдяки наполегливій роботі експертів та персоналу:
1. Наталія Козаренко – помічник Міністра внутрішніх справ з прав людини в Херсонській області, співголова Громадської ради при обласному управлінні внутрішніх справ, юрист.
2. Наталія Богренцова – керівник проекту «Моніторинг дотримання прав затриманих, що утримуються в ізоляторах тимчасового тримання в Херсонській області»
3. Олександр Токаленко – юрист Херсонської обласної організації Комітету виборців України
4. Олександр Мошнягул – експерт, керівник Причорноморського центру соціальних і політичних досліджень
5. Олександр Шаповалов - правозахисник
6. Галина Бахматова – менеджер моніторингових програм Херсонської обласної організації Комітету виборців України
Проект здійснювався за підтримки Міжнародного Гельсинського Фонду з Прав Людини (Варшава), Інституту «Відкрите суспільство» (Будапешт)
З повним текстом моніторингового звіту (132 с.) можно ознайомитися в розділі "Бібліотека видань ХО КВУ"
Коментарі
2009-06-2513:01:34 Наша экологическая организация написала письма в Генпрокуратуру, Министерство экологии, Министерства внутренних дел.
Сегодня глава Херсонской областной организации «Экологическая лига Херсонщины» Валерий Ярмак заявил, что инициативы городских властей Новой Каховки по добавлению в водопровод химического соединения - полифосфата, приведет к резкому ухудшению здоровья жителей и нарушит экологический баланс окружающей среды, в частности реки Днепр.
2009-06-2418:06:34 за решетку нужно отправить мэра Новой Каховки В.Коваленка за его действия. Реально отравид всех новокаховчан Calgon. На нары! http://khersonsnews.livejournal.com/4448.html