Навігація по сайту: Home Публікації Економіка Отримати землю безоплатно – наше право. Чому майже 50% громадян про це не знають?

Політична
Херсонщина

Незалежний спостерігач



Отримати землю безоплатно – наше право. Чому майже 50% громадян про це не знають?

Електронна адреса Друкувати PDF
Рейтинг Користувача: / 1
НайгіршеНайкраще 
Згідно із результатами національного дослідження «Стан корупції в Україні», яке проводив проект «Гідна Україна» Згідно із результатами національного дослідження «Стан корупції в Україні», яке проводив проект «Гідна Україна»:
-  67% опитаних українців, котрі мали справу з державними посадовими особами упродовж останніх дванадцяти місяців, зазначають, що були безпосередньо втягнуті в корупційні дії у тій чи інші формі.
-  52% респондентів вважають, що корупція є виправданою у більшості ситуацій для вирішення різних питань.
-  77% респондентів вважають, що з 2004 року рівень корупції лишився незмінним або підвищився.
Переважна більшість опитаних (90,7%) вважає, що корупція поширена у державних установах, які діють на ринку землі. В той же час більшість респондентів (78,8%) вважає неефективними заходи, що їх запроваджує уряд у цій сфері.
Найвища частка людей, які вважають, що заходи уряду по зниженню корупції у сфері приватизації та володінні землею, оформленні купівлі, продажу та успадкування землі є зовсім неефективними, серед мешканців Києва.
Упівнічно-центральному, східному та західному регіоні (у порівнянні з іншими регіонами) є більшою частка тих людей, які вважають, що такі заходи є скоріше ефективними.
Прийнятий в 1991 році Земельний кодекс України гарантує кожному громадянину право на безоплатну приватизацію землі. Безоплатна приватизація землі — непрозора, процедурно складна й фінансово обтяжлива, а влада не сприяє громадянам у реалізації їхнього права.
Про це йшла розмова під час прес-конференції на тему: «Маємо право на безоплатну приватизацію землі. Чи можемо його реалізувати?», що відбулася в Укрінформі навесні 2008 р. за участю регіональних громадських організацій, які мають досвід роботи в правозахисній сфері. Учасники прес-конференції обговорили результати моніторингу дотримання прав громадян на безоплатну приватизацію землі в межах норм, визначених ст. 121 Земельного кодексу України. Моніторинг проводили в Київській, Тернопільській, Луганській та Миколаївській областях у рамках проекту «Безоплатна приватизація землі – гарантоване законом право усіх громадян України».
Під час презентації результатів моніторингу голова Тернопільської обласної громадської організації «Спілка власників землі» Лариса РИМАР поінформувала про те, які принципи були покладені в основу моніторингу, яких результатів досягнуто, про вироблені членами робочої групи рекомендації для органів влади щодо створення належних умов для реалізації громадянами права на безоплатну приватизацію землі. Лариса Римар навела низку показових прикладів порушень прав громадян на безоплатну приватизацію землі на Тернопільщині.
Коментуючи результати соціологічного дослідження, проведеного в рамках проекту, голова ТОГО СВЗ Лариса РИМАР наголошує на тому, що багато громадян, особливо мешканців міст та селищ, навіть не чули про своє право на безоплатну приватизацію земельних ділянок. А та частина громадян, яка вирішила реалізувати своє право, у більшості випадків стикається з різними проблемами. « Нами було опитано 2000 респондентів у чотирьох областях України. Ми не узагальнювали результати, а аналізували їх в розрізі кожної з областей, тож можемо говорити про ситуацію, яка відображає реальний стан справ у всій Україні, - сказала Лариса РИМАР. - Майже 50% опитаних не володіють інформацією про своє право на безоплатну приватизацію землі. 30% з тих, які вирішили скористатися своїм правом, скаржаться на те, що органи, до яких вони звернулися із заявою, понад місяць не розглядали їхнього питання. Майже третина респондентів заявила про те, що платила гроші за пришвидшення вирішення справи. Серед причин, чому громадяни не звертаються до органів місцевої влади із заявами про отримання земельної ділянки у власність, названі: брак грошей для оформлення документів та небажання давати хабарі чиновникам”.
Виконавчий директор Вознесенської громадської організації «Агентство економічного розвитку м. Вознесенська» Вікторія АВЕРКОВА пропонує способи усунення перешкод на шляху реалізації громадянами свого права на безоплатну приватизацію землі. На її думку, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування повинні формувати перелік вільних земельних ділянок, призначених для передачі у власність громадянам з допустимим функціональним використанням, та розміщувати його у ЗМІ.
Оскільки у більшості випадків громадяни не володіють питанням процедури оформлення права, яка є складною, а інколи суперечливою, органи місцевої влади повинні проводити роз’яснювальну роботу серед громадян. Також потрібно законодавчо уніфікувати процедуру оформлення права власності на землю, затвердити «еталон» проекту відведення земельної ділянки та врегулювати питання безоплатної приватизації земельних ділянок, площа яких перевищує гранично визначені норми, - підсумувала Вікторія АВЕРКОВА.
За словами експерта Інституту громадянського суспільства Володимира АРТЕМЕНКА, формулювання терміну „безоплатна передача у власність громадянам земельних ділянок із земель державної та комунальної власності ” містить за певних умов, наприклад, неприйняття відповідного Положення про порядок безоплатної передачі, певні корупційні ризики. На думку експерта, сьогодні в Україні існує потреба створення мережі інформаційно-консультаційних центрів у територіальних громадах щодо земельних правовідносин.
Спростити процедуру набуття права власності на землю, на переконання Володимира АРТЕМЕНКА, може реалізація принципу роботи «єдиного вікна».. В м. Вознесенську, питаннями підготовки рішень міської ради, збором та укомплектуванням необхідних документів від громадян про безоплатну передачу земельної ділянки у власність до початку реалізації проекту - займався відділ земельних ресурсів (структура Держкомагенції). Як показали результати проведеного нами соціологічного дослідження, представники даного державного органу значно ускладнювали та заплутували процедуру, що створювало сприятливі умови для корупції в даній сфері. Працівниками даного відділу, одноосібно – без попереднього погодження з радою, по декілька разів на рік - змінювався перелік документів, що повинен був даватися громадянином до заяви, вимагалися не передбаченні діючим законодавством документи, вигадували різноманітні платні довідки та висновки. Працівники відділу зумисне не інформували громадянина про процедуру, користуючись відсутністю спеціальних знань у представників депутатського корпусу міської ради - готували проекти рішення ради, які значно ускладнювали громадянину процедуру оформлення права власності та здорожували її в декілька разів .
На протязі усього періоду впровадження земельної реформи в місті не було прийнято жодного рішення стосовно правил та процедур здійснення безоплатної приватизації землі громадянами. Процедура та перелік необхідних документів визначався начальником відділу земельних ресурсів, вона часто змінювалася, інформація була закритою для вільного доступу громадян – мешканці міста в основному дізнавалися про процедуру в ході усної консультації від працівників державного відділу земельних ресурсів або від знайомих.
Пропонуючи до затвердження дане положення, ми намагалися встановити та зафіксувати єдині та зрозумілі правила гри в сфері безоплатної приватизації на території всього міста. Прийняття сесією міської ради рішення № 14 ХХVIII сесії 5 скликання від 26.12.07 р. «Про затвердження Положення про порядок безоплатної передачі земельних ділянок у власність громадянам м. Вознесенська» допомогло нам досягнути наступних результатів: - забезпечити сталість результатів проекту після його завершення – прийом заяв та документів та оформлення права власності на земельну ділянку буде відбуватися згідно засад положення навіть після закінчення реалізації проекту. - унеможливлено застосування напрацьованих корупційних схем в сфері безоплатної приватизації землі - завдяки чіткій покроковій регламентації процедури в рамках положення, визначенню строків та відповідальних осіб. - передбачена необхідність внесення змін в положення (винесення на сесію міської ради, обговорення з депутатами) в разі зміни переліку документів, що додаються до заяви до заяви або процедури отримання рішення ради. - передача повноважень по підготовці рішень ради до структурного підрозділу міської ради (управління комунальної власності), що дозволяє здійснювати функції контролю та нагляду за його діяльністю з боку ради; - зменшення кількості відвідувань різних установ в ході процедури.
За результатами проведення соціологічного дослідження, кожен громадян в середньому відвідував 12 разів різні заклади, з прийняттям положення кількість відвідувань скоротиться в середньому до 5, тобто зменшиться на 7 відвідувань; - зменшено та конкретизовано перелік документів, що подаються громадянином разам із заявою. До прийняття положення громадяни подавали до міської ради близько 8 різних документів – тепер громадянин має подати від 4-5 документів в залежності від ситуації. Тобто фактично було скасовано подання 5 непередбачених чинним законодавством документів. - в зв’язку зі зменшенням кількості документів, що вимагаються до заяви, скоротиться і термін проходження процедури.
За даними проведеного опитування процедура оформлення права оренди земельної тривала в середньому до 6 місяців, а іноді 1 -1,5 року.
Планується, що нова процедура триватиме в середньому 3 місяці. - зменшення в 2 рази вартості оформлення документів в ході отримання земельної ділянки у власність. За попередніми оцінками експертів, враховуючи перелік необхідних документів, що повинен додаватися до заяви - процедура безоплатної приватизації землі в середньому коштуватиме 600 -700 грн. - забезпечено вільний доступ громадян до інформації: розміщено два інформаційні стенди, видано та розповсюджено 3000 екземплярів брошури «Як отримати земельну ділянку у власність».
Всі вище зазначені результати дають нам підстави з впевненістю сказати, що ми досягнули поставлену в проекті мету - знизили рівень корупції в сфері управління земельними ресурсами міста, шляхом розробки та впровадження прозорих процедур безоплатної приватизації земельної ділянки громадянами. – вважає Вікторія Аверкова. У квітні цього року відбулася зустріч громадських організацій, які борються за права громадськості дотримання законів у земельній сфері.
Цей захід проводився у рамках масштабного антикорупційного проекту «Сприяння активній участі громадян у протидії корупції «Гідна Україна». Протягом двох днів за круглим столом обговорювались найбільш гострі проблеми у сфері земельних відносин. Учасниками зустрічі стали представники місцевої влади, члени громадських організацій, журналісти, члени ініціативних груп і учасники проекту «Гідна Україна» із Харківської, Миколаївської, Чернігівської, Київської та Сумської областей.
Організатором зустрічі став Східноукраїнський центр громадських ініціатив. У ході зустрічі учасники мали можливість ознайомитися з різними проектами, направленими на виявлення протистояння корупції у сфері земельних відносин, обмінятися досвідом, дізнатися думку органів місцевої влади та місцевого самоврядування з цього приводу.
Громадські активісти розглянули різноманітні проблеми, пов’язані з земельними відносинами: як то процедура виділення земельних ділянок під забудову, проведення аукціонів, відсутність генерального плану забудови міста, створення об’єднань співвласників багатоповерхових будинків і захист археологічних пам’яток від руйнування. Учасники не тільки почули про проблеми міста, ай змогли самі оцінити ситуацію – на другий день була організована поїздка по шести місцям незаконної забудови міста, де свою думку висловили місцеві жителі та представники ініціативних груп.
Для подолання корупції потрібно об’єднання всіх сил суспільства в напрямку проведення як глибоких реформ спрямованих на забезпечення підзвітності, відкритості та прозорості роботи державних органів влади, прийняття ними рішень, ефективності судової системи та контролюючих органів, так виховання в кожного з нас нетерпимості до корупції, яким би „дрібним” той чи інший її прояв нам не здавався.
 

Коментарі  

  1. #2 Назар
    2009-06-1512:37:22 Перш ніж говорити такі речі просуд теба розповісти про суть справи, конкретніше де саме знаходилась дана ділянка. Непоодинокі випадки "прихватизації" 50 метрової зони лінії моря. Докір не вам Микола, в вашому регіоні це частий випадок.

    З, повагою.
  2. #1 Микола
    2009-04-0515:44:02 16 вересня 2008 року звернувся в Одеський окружний адміністративни й суд з позовом безоплатної приватизації садоваї ділянки.

    Одеський окружний адміністративни й суд 12 жовтня 2008 року розглянув матеріали позову і… відмовив в захисті конституційних прав громадянина.

Додати коментар

:D:lol::-);-)8):-|:-*:oops::sad::cry::o:-?:-x:eek::zzz:P:roll::sigh:
Жирний Курсив Посилання Цитата


Захисний код
Оновити



Останні коментарі

Вибір читачів
























Куплю фотографії херсонців учасників
Української Революції 1917-1922 рр.:
- членів партій УПСР, УСДРП, УПСФ, УПСС;
- фотографії херсонців в мундирах українських військових частин,
- фотографії громадських діячів українського політичного руху на Херсонщині тощо.
8 093 725 67 45

Хто на сайті

На даний момент 107 гостей на сайті