З лютого по червень проходив моніторинг «Дотримання прав затриманих осіб на достойне утримання та свободу від жорстокого поводження з боку міліції і ізоляторах тимчасового тримання в Херсонській області», який виконували експерти ХОО КВУ за участі членів Громадської ради при УМВС в Херсонській області. Наразі підготовлений Моніторинговий звіт. Про результати цього дослідження доповіла Наталія Богренцова, керівник проекту, на прес-конференції, що відбулась сьогодні, 23 червня, в прес-центрі УМВС.
За період з 1 лютого 2009 року по 30 травня 2009 року:
Мобільні групи провели інспектування стану дотримання стандартів функціонування та дотримання прав і свобод людини у дванадцяти ІТТ в Білозерському, Великолепетиському, Великоолександрівському, Генічеському, Голопристанському, Горностаївському, Каланчацькому, Новотроїцькому, Скадовському, Нововоронцовському, Чаплинському та Цюрупинському районах області, а також проведено обстеження приймальника-розподільника для осіб, затриманих за бродяжництво, й Камер адміністративного затримання (далі КАЗ) Комсомольського, Суворовського, Дніпровського відділів міліції УМВС України в Херсонській області.
Головні висновки:
Надмірна закритість інформації перешкоджає публічному контролю.
Головною складністю у процесі моніторингу стало те, що інформація щодо роботи цієї системи є закритою, або її складно отримати. Доступ до нормативних документів, що регулюють дану сферу, є складним. Певна кількість документів знаходиться під грифом «тільки для службового використання». Так, у роботі з інформаційними запитами виявилося, що підрозділи УВС та прокуратури, до яких зверталися з запитами, не могли дати інформацію, бо вона знаходиться під грифом секретності. Звіти мобільних груп за минулі роки не оприлюднювались, про результати не повідомлялося ні на сайті, ні на прес-конференціях. Таким чином, можна зробити висновок, що інформація щодо функціонування ІТТ є закритою.
Відсутність стандартизованої інформації є шляхом для можливих зловживань
Члени моніторингових груп виявили відсутність єдиних стандартів ведення облікової документації ІТТ. У кожному закладі записи в журналах ведуться по-різному, немає загальної спрямованості. Журналів багато, вони неузгоджені, не стикуються, не дають загального бачення, що потенційно може привести до приховування інформації про дійсний стан із дотриманням прав утриманих.
Найбільш розповсюдженим порушенням є відсутність належних медико-санітарних умов.
Члени моніторингових груп та експерти проекту вважають, що такі моменти, як відсутність постійного доступу до питної води, наявність примусової вентиляції, примусового зливу у санвузлі - це складові психологічного тиску.
Порушення цієї групи можна поділити на декілька груп:
- відсутність або ж невідповідність встановленим нормам приміщень санпропускників, душових кімнат, ізоляторів, кімнат для підігріву їжі, прогулянкових двориків, а також спальних місць для утриманих.
В більшості своїй, такі порушення фіксувалися в спецустановах, що розміщені в спорудах, які за своїм станом, віком чи плануванням виключають можливість приведення їх до необхідних норм без повноцінної реконструкції.
- незадовільний санітарногігієнічний стан самих приміщень: недостатність освітлення, не здійснення санобробок тощо.
Незадовільний зовнішній стан приміщень часто зумовлений безвідповідальним відношенням до цих питань персоналу установи.
Внаслідок таких порушень, в приміщеннях установ не забезпечуються необхідні заходи санітарного та протиепідеміологічного характеру, а самі утримані та персонал наражаються на небезпеку інфекційних захворювань
Необхідно будівництво нових ізоляторів тимчасового тримання
Мобільні групи стикнулися із ситуацією, коли для дотримання прав затриманих та міжнародних зобов’язань необхідна реконструкція або ремонт ІТТ. Наприклад, обласний центр не має власного ізолятора тимчасового тримання. На даному етапі із закінченням робіт і введенням в експлуатацію цього об’єкту виникли серйозні складнощі.
Громадські приймальні не діють
Представники мобільних груп відмічали, що громадські приймальні при РВВС закриті або вони знаходиться в неробочому стані, в них немає відвідувачів.
Порушення термінів утримання
Одне з найбільш розповсюджених - порушення термінів утримання. Так, у КАЗах, тримають громадян по 2-3 доби, тобто після закінчення встановленого терміну утримання, хоча КАЗи абсолютно не обладнані і пристосовані для довгого перебування людини.
Одним з розповсюджених порушень є перевищення 10-денного терміну утримання та ліміту наповнення в ІТТ. Відповідно до вимог ст. 155 КПК України утримання взятих під варту осіб в ІТТ не може перевищувати трьох діб. Якщо доставка ув’язненого у СІЗО в цей термін не можлива через віддаленість, або відсутність належних шляхів сполучення – вони можуть перебувати до 10 діб.
В більшості, такі порушення відбуваються з причини того, що судами встановлюються терміни, в проміжок часу яких, не можливе конвоювання з ІТТ до СІЗО, а потім навпаки в ІТТ до встановленого терміну.
Членами мобільних груп були зафіксовані випадки несвоєчасного надання медичної допомоги, або неправомірне перешкоджання у наданні необхідної медичної допомоги, зволікання по рекомендаціям спеціалістів про госпіталізацію хворих зі спец установ до лікувальних закладів та питання безперешкодного отримання необхідних для лікування медичних препаратів (справа Дроботенко, м. Скадовськ, справа Маруняка, Голопристанський район).
Інші порушення. В Білозерському ІТТ при перевірці був виявлений склад протигазів. Керівник закладу пояснив це тим, що іншого приміщення в РВВС не знайшлося. Там же зафіксовано, що особа, яка вперше потрапила до ІТТ, утримувалась в одній камері з рецидивістами.
Відсутність зворотного зв’язку
Учасники мобільних груп заповнюють моніторингові анкети, в яких фіксують порушення і свої зауваження. Але про результати розгляду цих анкет, про заходи по усуненню порушень, про покарання винних в цих порушеннях, Громадська рада при УМВС нічого не знає.
Таким чином, робота мобільних груп втрачає будь-який сенс, оскільки не відомо, чи відбуваються зміни і поліпшення ситуації.
Співбесіди із затриманими
Підчас моніторингових візитів члени мобільних груп мали змогу побесідувати з затриманими. Бесіди відбувалися у присутності міліціонерів й тому ми не стикалися з відвертими скаргами на порушення прав людини. Це пов’язано з тим, що потерпілі скривають випадки жорстокого поводження, бояться подальших тортур, не вірять, що можна відстояти свої права, не довіряють правоохоронцям, бо знають про випадки «кругової поруки». Для боротьби з цим явищем в ІТТ встановлені «телефони довіри» на яких повідомлення заносяться на електронні носії. Але ситуація поки що не міняється.
Неефективність розслідування заяв та повідомлень про жорстоке поводження. Прикладом може служити справа Дроботенка з міста Складовська, коли представники міліції не інформують про результати розгляду повідомлення про жорстоке поводження.
Інспекції представниками громадськості закритих закладів правоохоронних органів повинні бути регулярними
На думку експертів проекту, регулярні відвідування ІТТ є одним з найбільш дієвих засобів впливу на стан дотримання прав людини в діяльності служб та підрозділів органів внутрішніх справ та мають значний профілактичний ефект. Але осіб, які входять до складу мобільних груп, необхідно міняти через деякий час. Це необхідно, щоб уникнути ефекту звикання до проблемних моментів, які наявні в ІТТ.
З метою підвищення ефективності роботи в сфері дотримання прав і свобод у закритих закладах міліції необхідно здійснити ряд заходів:
4. Інформувати громадськість щодо діяльності мобільних груп, результатів перевірок та заходів по виправленню порушень, які були зафіксовані.
5. Звести облікову документацію ІТТ до єдиного стандарту, журнали виготовити друкарським способом за державний кошт.
6. Рекомендувати судовій владі забезпечити введення у систему судів роботу чергових суддів, які б виносили рішення щодо обрання запобіжного заходу. Це надасть можливість уникнути порушення термінів утримання в ІТТ.
7. З метою профілактики негативних явищ, підвищення професійного рівня працівників міліції необхідно запровадити систему навчання основам прав людини, вивчення національної законодавчої бази та міжнародних механізмів запобігання катуванням.
8. Запровадити практику розгляду звернень громадян за фактами катування і жорстокого поводження, а всі матеріали перевірок направляти до органів прокуратури.
12. Необхідно провести заходи по впровадженню механізму обліку та контролю за викликами «швидкої допомоги» до спецустанов міліції області.
13. Налагодити практику залучення до вирішення проблем поліпшення умов утримання в спецустановах міліції представників органів влади і місцевого самоврядування, неурядових правозахисних організацій та інших громадських інституцій.
З повним текстом моніторингового звіту (132 с.) можно ознайомитися в розділі "Бібліотека видань ХО КВУ"
Коментарі
2009-06-2513:01:34 Наша экологическая организация написала письма в Генпрокуратуру, Министерство экологии, Министерства внутренних дел.
Сегодня глава Херсонской областной организации «Экологическая лига Херсонщины» Валерий Ярмак заявил, что инициативы городских властей Новой Каховки по добавлению в водопровод химического соединения - полифосфата, приведет к резкому ухудшению здоровья жителей и нарушит экологический баланс окружающей среды, в частности реки Днепр.
2009-06-2418:06:34 за решетку нужно отправить мэра Новой Каховки В.Коваленка за его действия. Реально отравид всех новокаховчан Calgon. На нары! http://khersonsnews.livejournal.com/4448.html