Навігація по сайту: Home Публікації Общество Як там за гратами? Результати моніторингу закритих закладів міліції (Оновлено)

Політична
Херсонщина

Незалежний спостерігач



Як там за гратами? Результати моніторингу закритих закладів міліції (Оновлено)

Електронна адреса Друкувати PDF
Рейтинг Користувача: / 0
НайгіршеНайкраще 

ittЗ лютого по червень проходив моніторинг «Дотримання прав затриманих осіб на достойне утримання та свободу від жорстокого поводження з боку міліції і ізоляторах тимчасового тримання в Херсонській області», який виконували експерти ХОО КВУ  за участі членів Громадської ради при УМВС в Херсонській області. Наразі підготовлений Моніторинговий звіт. Про результати цього дослідження  доповіла Наталія Богренцова, керівник проекту, на прес-конференції,  що відбулась сьогодні, 23 червня, в прес-центрі УМВС.

Коаліція громадських організацій у складі Херсонської обласної організації КВУ, Херсонської обласної громадської організації «Право на життя» та Причорноморського центру політичних та соціальних досліджень при підтримці Громадської Ради Управління МВС по Херсонській області у  2009 р. провела моніторинг дотримання прав та свобод затриманих, що утримуються в ізоляторах тимчасового тримання в Херсонській області.
За період з 1 лютого 2009 року по 30 травня 2009 року:
Вивчена наявна нормативно-правова база, що регулює діяльність ізоляторів тимчасового тримання (далі - ІТТ) та проведений порівняльний аналіз міжнародних стандартів утримання  осіб та національних стандартів. Були виявлені розбіжності національних та міжнародних норм утримання, які стосувалися медичного обслуговування, надання першої медичної допомоги та покарань. Наші норми більш жорстокіші. Наприклад, за міжнародними стандартами лікар повинен регулярно перевіряти кількість, якість приготування і умови роздавання їжі, гігієну і чистоту установи та осіб, які там утримуються тощо. Також заборонені такі норми покарання як наручники, зв’язування тощо. Про свої права затриманого знайомлять з його правами особисто. У нас же затриманий може дізнатися про правила внутрішнього розпорядку, які розміщені на стіні в ІТТ.
Мобільні групи провели інспектування стану дотримання стандартів функціонування та дотримання прав і свобод людини у дванадцяти ІТТ в Білозерському, Великолепетиському, Великоолександрівському, Генічеському, Голопристанському,  Горностаївському, Каланчацькому, Новотроїцькому, Скадовському, Нововоронцовському, Чаплинському та Цюрупинському районах області, а також проведено обстеження приймальника-розподільника для осіб, затриманих за бродяжництво, й Камер адміністративного затримання (далі КАЗ) Комсомольського, Суворовського, Дніпровського відділів міліції УМВС України в Херсонській області.

Головні висновки:

Надмірна закритість інформації перешкоджає публічному контролю.
Головною складністю у процесі моніторингу стало те, що інформація щодо роботи цієї системи є закритою, або її складно отримати. Доступ до нормативних документів, що регулюють дану сферу, є складним.  Певна кількість документів знаходиться під грифом «тільки для службового використання». Так, у роботі з інформаційними запитами виявилося, що підрозділи УВС та прокуратури, до яких зверталися з запитами, не могли дати інформацію, бо вона знаходиться під грифом секретності. Звіти мобільних груп за минулі роки не оприлюднювались, про результати не повідомлялося ні на сайті, ні на прес-конференціях. Таким чином, можна зробити висновок, що інформація щодо функціонування ІТТ є закритою.

Відсутність стандартизованої інформації є шляхом для можливих зловживань
Члени моніторингових груп виявили відсутність єдиних стандартів ведення облікової документації ІТТ. У кожному закладі записи в журналах ведуться по-різному, немає загальної спрямованості. Журналів багато, вони неузгоджені, не стикуються, не дають загального бачення, що потенційно може привести до приховування інформації про дійсний стан із дотриманням прав утриманих.

Найбільш розповсюдженим порушенням є відсутність належних медико-санітарних умов.
Члени моніторингових груп та експерти проекту вважають, що такі моменти, як відсутність постійного доступу до питної води, наявність примусової вентиляції, примусового зливу у санвузлі - це складові психологічного тиску.

Порушення цієї групи можна поділити на декілька груп:
- відсутність або ж невідповідність встановленим нормам приміщень санпропускників, душових кімнат, ізоляторів, кімнат для підігріву  їжі, прогулянкових двориків, а також спальних місць для утриманих.
В більшості своїй, такі порушення фіксувалися в спецустановах, що розміщені в спорудах, які за своїм станом, віком чи  плануванням  виключають  можливість  приведення  їх  до  необхідних норм без повноцінної реконструкції.
- незадовільний санітарно­гігієнічний стан самих приміщень: недостатність освітлення, не здійснення санобробок тощо.
Незадовільний зовнішній стан приміщень часто зумовлений безвідповідальним відношенням до цих питань персоналу установи.
- порушення пов’язані з відсутністю в установах необхідних медико­санітарних та протиепідеміологічних засобів, універсальних медичних та аптечок для профілактики ВІЛ­СНІДу.
Внаслідок  таких порушень, в приміщеннях установ не забезпечуються необхідні заходи санітарного та протиепідеміологічного характеру, а самі утримані та персонал наражаються на небезпеку інфекційних захворювань

Необхідно будівництво нових ізоляторів тимчасового тримання
Мобільні групи стикнулися із ситуацією, коли для дотримання прав затриманих та міжнародних зобов’язань необхідна реконструкція або ремонт ІТТ. Наприклад, обласний центр не має власного ізолятора тимчасового тримання. На даному етапі із закінченням робіт і введенням в експлуатацію цього об’єкту виникли серйозні складнощі.

Громадські приймальні не діють
Представники мобільних груп відмічали, що громадські приймальні при РВВС  закриті або вони знаходиться в неробочому стані, в них немає відвідувачів.

Порушення термінів утримання
Одне з найбільш розповсюджених - порушення термінів утримання. Так, у КАЗах, тримають громадян по 2-3 доби, тобто після закінчення встановленого терміну утримання, хоча КАЗи абсолютно не обладнані і пристосовані для довгого перебування людини. 
Одним з  розповсюджених порушень є перевищення 10-денного  терміну  утримання  та  ліміту  наповнення в ІТТ. Відповідно до вимог ст. 155 КПК України утримання  взятих під варту осіб в ІТТ не може перевищувати трьох діб. Якщо  доставка ув’язненого у СІЗО в цей термін не можлива через віддаленість, або відсутність належних шляхів сполучення – вони можуть перебувати до 10 діб.
В більшості, такі порушення відбуваються з причини того, що судами встановлюються терміни, в проміжок часу яких, не можливе конвоювання з ІТТ до СІЗО, а потім навпаки в ІТТ до встановленого терміну.


Членами мобільних груп були зафіксовані випадки несвоєчасного надання медичної допомоги, або неправомірне перешкоджання у наданні необхідної медичної допомоги, зволікання по рекомендаціям спеціалістів про госпіталізацію хворих зі спец установ до лікувальних закладів та питання безперешкодного отримання необхідних для лікування медичних препаратів (справа Дроботенко, м. Скадовськ, справа Маруняка, Голопристанський район).

Інші порушення. В Білозерському ІТТ при перевірці був виявлений склад протигазів. Керівник закладу пояснив це тим, що іншого приміщення в РВВС не знайшлося. Там же зафіксовано, що особа, яка вперше потрапила до ІТТ, утримувалась в одній камері з рецидивістами.

Відсутність зворотного зв’язку
Учасники мобільних груп заповнюють моніторингові анкети, в яких фіксують порушення і свої зауваження. Але про результати розгляду цих анкет, про заходи по усуненню порушень, про покарання винних в цих порушеннях, Громадська рада при УМВС нічого не знає.
Таким чином, робота мобільних груп втрачає будь-який сенс, оскільки не відомо, чи  відбуваються зміни і поліпшення ситуації.

Співбесіди із затриманими
Підчас моніторингових візитів члени мобільних груп мали змогу побесідувати з затриманими. Бесіди відбувалися у присутності міліціонерів й тому ми не стикалися з відвертими скаргами на порушення прав людини. Це пов’язано з тим, що потерпілі скривають випадки жорстокого поводження, бояться подальших тортур, не вірять, що можна відстояти свої права, не довіряють правоохоронцям, бо знають про випадки «кругової поруки». Для боротьби з цим явищем в ІТТ встановлені «телефони довіри» на яких повідомлення заносяться на електронні носії. Але ситуація поки що не міняється.

Неефективність розслідування заяв та повідомлень про жорстоке поводження. Прикладом може служити справа Дроботенка з міста Складовська, коли представники міліції не інформують про результати розгляду повідомлення про жорстоке поводження.

Інспекції представниками громадськості закритих закладів правоохоронних органів повинні бути регулярними
На думку експертів проекту, регулярні відвідування ІТТ є одним з найбільш дієвих засобів впливу  на стан дотримання прав людини в діяльності служб та підрозділів  органів внутрішніх  справ  та  мають  значний  профілактичний  ефект.  Але осіб, які входять  до складу мобільних груп, необхідно  міняти через деякий час. Це необхідно, щоб уникнути ефекту звикання до проблемних моментів, які наявні в ІТТ.



ПРОПОЗИЦІЇ ЩОДО ПОКРАЩЕННЯ СИТУАЦІЇ

З метою підвищення ефективності роботи в сфері дотримання прав і свобод у закритих закладах міліції необхідно здійснити ряд заходів:
1. Затвердити на  законодавчому рівні «Концепцію державної політики щодо протидії катуванням та жорстокому поводженню», та план дій на її виконання.
2. Розробити  нормативні  документи, які  б  чітко  регламентували порядок роботи із затриманими та заарештованими особами. Забезпечити розміщення та функціонування  постійно діючої системи відеоспостереження у приміщеннях, де здійснюється робота з підозрюваними, затриманими, заарештованими та свідками (опитування, допит, утримання).
3. Закріпити роботу моніторингових груп за участі представників громадськості на рівні закону, з метою запобігання скасування або саботажу громадського моніторингу в залежності від політичної волі керівництва держави і відомства.
4. Інформувати громадськість щодо діяльності мобільних груп, результатів перевірок та заходів по виправленню порушень, які були зафіксовані.
5. Звести облікову документацію ІТТ до єдиного стандарту, журнали виготовити друкарським способом за державний кошт. 
6. Рекомендувати судовій владі забезпечити введення у систему судів роботу чергових суддів, які б виносили рішення щодо обрання запобіжного заходу. Це надасть можливість уникнути порушення термінів утримання в ІТТ.
7. З метою профілактики негативних явищ, підвищення професійного рівня працівників міліції необхідно запровадити систему навчання основам прав людини, вивчення національної законодавчої бази та міжнародних механізмів запобігання катуванням.
8. Запровадити практику розгляду звернень громадян за фактами катування і жорстокого поводження, а всі матеріали  перевірок направляти до органів прокуратури.
9. Поширити практику надання, при необхідності, безоплатної правової допомоги за фактами катування і жорстокого поводження.
10. Наділити помічників Міністра повноваженнями безпосередньої участі у службових перевірках за зверненнями громадян  на побиття, катування і жорстоке поводження та їх обов’язкове  узгодження рішень та висновків таких перевірок.
11. До складу статистичної звітності щодо основних показників   оперативно­службової  діяльності  органів  внутрішніх  справ ввести відомості з питань забезпечення прав людини під час дізнання та досудового слідства.
12. Необхідно провести заходи по впровадженню механізму обліку та контролю за викликами «швидкої  допомоги»  до  спецустанов  міліції  області.
13. Налагодити практику залучення до вирішення проблем поліпшення умов утримання в спецустановах міліції представників органів влади і місцевого самоврядування, неурядових правозахисних організацій та інших громадських інституцій.
14. Створити для затриманих умови для корисного проведення часу: створення бібліотечок, доступ до періодичних видань, встановлення спортивного обладнання у прогулянкових двориках (наприклад: баскетбольне кільце, м’яч).

З повним текстом моніторингового звіту (132 с.) можно ознайомитися в розділі "Бібліотека видань ХО КВУ"

 

Коментарі  

  1. #2 Мэр
    2009-06-2513:01:34 Наша экологическая организация написала письма в Генпрокуратуру, Министерство экологии, Министерства внутренних дел.

    Сегодня глава Херсонской областной организации «Экологическая лига Херсонщины» Валерий Ярмак заявил, что инициативы городских властей Новой Каховки по добавлению в водопровод химического соединения - полифосфата, приведет к резкому ухудшению здоровья жителей и нарушит экологический баланс окружающей среды, в частности реки Днепр.
  2. #1 Правдошукач
    2009-06-2418:06:34 за решетку нужно отправить мэра Новой Каховки В.Коваленка за его действия. Реально отравид всех новокаховчан Calgon. На нары! http://khersonsnews.livejournal.com/4448.html

Додати коментар

:D:lol::-);-)8):-|:-*:oops::sad::cry::o:-?:-x:eek::zzz:P:roll::sigh:
Жирний Курсив Посилання Цитата


Захисний код
Оновити



Останні коментарі

Вибір читачів
























Куплю фотографії херсонців учасників
Української Революції 1917-1922 рр.:
- членів партій УПСР, УСДРП, УПСФ, УПСС;
- фотографії херсонців в мундирах українських військових частин,
- фотографії громадських діячів українського політичного руху на Херсонщині тощо.
8 093 725 67 45

Хто на сайті

На даний момент 163 гостей на сайті