16 лютого в Києві відбулася міжнародна конференція «Готуючись до виборів Президента України», організована офісом координатора проектів ОБСЄ в Україні. У роботі конференції взяли участь керівництво Центральної виборчої комісії, народні депутати України, українські та міжнародні експерти. У своєму виступі на конференції Голова Правління Комітету виборців України Ігор Попов заявив про наступні проблеми в підготовці президентських виборів:
• КВУ констатує, що протягом 4 років, що минули після проведення останніх виборів президента держави, Україна не виконала переважної більшості рекомендацій місії спостереження за виборами ОБСЄ/БДІПЛ, інших міжнародних місій і рекомендацій місцевих спостерігачів. Частина рекомендацій є критично важливими, і відповідні зміни до законодавства та процесу організації виборів повинні бути внесені найближчим часом.
• Політична криза залишає ймовірність позачергових виборів Президента України, тому правове поле, реєстр виборців та організатори виборів повинні бути готові до проведення таких камапнії навіть в першій половині 2009 року.
• Найбільш важливими змінами до законодавства про вибори Президента повинні стати: відміна норми щодо збору 500 тисяч підписів на підтримку кандидата, скасування лімітів виборчих фондів, надання українським громадським організаціям права проводити спостереження за виборами, зміна процедур голосування за місцем проживання виборця (останні дві норми – уніфікувати із законодавством про парламентські вибори зразка 2007 року).
• Необхідно прискорити процес створення Державного реєстру виборців: провести державну сертифікацію системи, наповнити базу даних, провести перевірку даних самими виборцями. Діючий закон вимагає формувати реєстр на базі списків виборців зразка березня 2006 року, і тому при перевірці даних можна прогнозувати до 20% неточностей та виправлень, що затягне процес формування реєстру. На сьогодні залишається реальною небезпека того, що в разі старту виборчої кампанії влітку 2009 року вибори Президента будуть проходити без використання державного реєстру виборців.
• Організатори виборів та органи державної влади повинні здійснити низку організаційних кроків для повноцінної організації виборчого процесу. Суспільство повинно тримати чітку відповідь від Голови ЦВК Володимира.Шаповала щодо його готовності координуваи роботу ЦВК до літа 2010 року, тобто до завершення роботи по організації та підведенню підсумків виборів Президента України та місцевих виборів у 2010 році. В разі підтвердження заяви Володимира Шаповала про можливу відставку, зміни в керівництві ЦВК повинні відбутися вже весною 2009, а не напередодні старту кампанії.
• КВУ прогнозує значні організаційні проблеми у матеріально-технічному забезпеченні виборчого процесу. В Україні вже стало традицією, коли не всі виборчі дільниці в повній мірі були забезпечені достатньою кількістю ресурсів, телефонним зв‘язком, транспортом тощо. Економічна криза створює загрозу недостатнього фінансування, браку приміщень, відключення опалення, звязку, електроенергії на виборчих дільницях, а це збільшує ризики зриву виборів чи фальсифікації їх результатів.
• Критично важливим є призначення дати чергових виборів Президента України. Ця дата повинна бути визначена Верховною Радою України на поточній сесії і сприйнята всіма політичними силами. В разі сумнівів щодо правильності визначення дати виборів повинно бути зроблене відповідне подання до Конституційного Суду України.
• Головною проблемою під час виборчої агітації стане нерівномірне висвітлення діяльності кандидатів у Президенти засобами масової інформації. Власники ЗМІ в багатьох випадків повертаються до практики впливу на редакційну політику, збільшилася кількість замовних матеріалів та інформаційної корупції. Виборці вже зараз, за рік до виборів, не можуть отримати повністю об‘єктивну та різнобічну інформацію про потенційних кандидатів та політичні сили, що їх підтримують.
• Загрозливою тенденцією стає використання судового адмінресурсу в політичній боротьбі. Політичні «рейдери» вже довели дієвість таких технологій для зриву графіків виборів, під час президентської кампанії використання упереджених рішень судів може привести до зриву виборів чи впливу на їх результат. Необхідно забезпечити неможливість використання рішень судів базового рівня для блокування рішень ЦВК, інших неетичних та неправових інструментів.
• Існує загроза незаконного використання ресурсу правоохоронних органів у виборчій кампанії. Дехто з керівників силових відомств може стати кандидатом в Президенти, решта вже зараз часто у своїх діях виявляє лояльність до окремих політичних сил і пріорітетність політичних інтересів над профеійними. Під час виборчої кампанії це може привести до політизації роботи правоохоронців та використання інструментів порушення кримінальних справ, затримань політиків, збору оперативної інформації для дискредитації політичних опонентів.
• КВУ констатує, що протягом 4 років, що минули після проведення останніх виборів президента держави, Україна не виконала переважної більшості рекомендацій місії спостереження за виборами ОБСЄ/БДІПЛ, інших міжнародних місій і рекомендацій місцевих спостерігачів. Частина рекомендацій є критично важливими, і відповідні зміни до законодавства та процесу організації виборів повинні бути внесені найближчим часом.
• Політична криза залишає ймовірність позачергових виборів Президента України, тому правове поле, реєстр виборців та організатори виборів повинні бути готові до проведення таких камапнії навіть в першій половині 2009 року.
• Найбільш важливими змінами до законодавства про вибори Президента повинні стати: відміна норми щодо збору 500 тисяч підписів на підтримку кандидата, скасування лімітів виборчих фондів, надання українським громадським організаціям права проводити спостереження за виборами, зміна процедур голосування за місцем проживання виборця (останні дві норми – уніфікувати із законодавством про парламентські вибори зразка 2007 року).
• Необхідно прискорити процес створення Державного реєстру виборців: провести державну сертифікацію системи, наповнити базу даних, провести перевірку даних самими виборцями. Діючий закон вимагає формувати реєстр на базі списків виборців зразка березня 2006 року, і тому при перевірці даних можна прогнозувати до 20% неточностей та виправлень, що затягне процес формування реєстру. На сьогодні залишається реальною небезпека того, що в разі старту виборчої кампанії влітку 2009 року вибори Президента будуть проходити без використання державного реєстру виборців.
• Організатори виборів та органи державної влади повинні здійснити низку організаційних кроків для повноцінної організації виборчого процесу. Суспільство повинно тримати чітку відповідь від Голови ЦВК Володимира.Шаповала щодо його готовності координуваи роботу ЦВК до літа 2010 року, тобто до завершення роботи по організації та підведенню підсумків виборів Президента України та місцевих виборів у 2010 році. В разі підтвердження заяви Володимира Шаповала про можливу відставку, зміни в керівництві ЦВК повинні відбутися вже весною 2009, а не напередодні старту кампанії.
• КВУ прогнозує значні організаційні проблеми у матеріально-технічному забезпеченні виборчого процесу. В Україні вже стало традицією, коли не всі виборчі дільниці в повній мірі були забезпечені достатньою кількістю ресурсів, телефонним зв‘язком, транспортом тощо. Економічна криза створює загрозу недостатнього фінансування, браку приміщень, відключення опалення, звязку, електроенергії на виборчих дільницях, а це збільшує ризики зриву виборів чи фальсифікації їх результатів.
• Критично важливим є призначення дати чергових виборів Президента України. Ця дата повинна бути визначена Верховною Радою України на поточній сесії і сприйнята всіма політичними силами. В разі сумнівів щодо правильності визначення дати виборів повинно бути зроблене відповідне подання до Конституційного Суду України.
• Головною проблемою під час виборчої агітації стане нерівномірне висвітлення діяльності кандидатів у Президенти засобами масової інформації. Власники ЗМІ в багатьох випадків повертаються до практики впливу на редакційну політику, збільшилася кількість замовних матеріалів та інформаційної корупції. Виборці вже зараз, за рік до виборів, не можуть отримати повністю об‘єктивну та різнобічну інформацію про потенційних кандидатів та політичні сили, що їх підтримують.
• Загрозливою тенденцією стає використання судового адмінресурсу в політичній боротьбі. Політичні «рейдери» вже довели дієвість таких технологій для зриву графіків виборів, під час президентської кампанії використання упереджених рішень судів може привести до зриву виборів чи впливу на їх результат. Необхідно забезпечити неможливість використання рішень судів базового рівня для блокування рішень ЦВК, інших неетичних та неправових інструментів.
• Існує загроза незаконного використання ресурсу правоохоронних органів у виборчій кампанії. Дехто з керівників силових відомств може стати кандидатом в Президенти, решта вже зараз часто у своїх діях виявляє лояльність до окремих політичних сил і пріорітетність політичних інтересів над профеійними. Під час виборчої кампанії це може привести до політизації роботи правоохоронців та використання інструментів порушення кримінальних справ, затримань політиків, збору оперативної інформації для дискредитації політичних опонентів.
Коментарі
2009-02-2814:00:26 А на что еще можно было надеятся. Украинский то народ, мышлением "Мессии", выборы то не проводил никогда. Соберется, бывало, на майдане, поговорит, поговорит а потом начнут кричать "Ющенко в гетьмани". Ющенко выйдет, шапку скинет, грязью его вымажут, чтобы помнил, что из грязи вышел, а потом всем вина нальет. Вот и все выборы. Это еще Яворницкий подробно описал. Зачем же реестр избирателей делать или еще каку ерунду?